Wildfire - Reisverslag uit Thousand Oaks, Verenigde Staten van Arjen en Rebekka - WaarBenJij.nu Wildfire - Reisverslag uit Thousand Oaks, Verenigde Staten van Arjen en Rebekka - WaarBenJij.nu

Wildfire

Blijf op de hoogte en volg Arjen en Rebekka

08 December 2017 | Verenigde Staten, Thousand Oaks

Hoi iedereen!

Allereerst: Wij zijn ok!
Spannend was en is het zeker, maar we zijn ok en veilig.

Afgelopen maandag rond 18.30 brak de eerste brand uit. Die kreeg al gauw de naam Thomasfire.
Op het eerste oog klein, maar hij groeide razendsnel. Inmiddels is het brandgebied 115000 acres.
Gigantisch.

Daarna braken er meerdere branden uit, waaronder een aantal grote.
Ryefire
Creekfire
Skirballfire
En nu ook een brand bij San Diego – dat ligt ver rijden van hier.
En een aantal branden dichterbij waren er ook, maar die waren allemaal snel onder controle en uit.

Het is vandaag vrijdag.
De wind is woensdagnacht gedraaid richting Santa Barbara. De Thomas-brand is sinds die nacht ook ontzettend gegroeid. Grote delen zijn inmiddels in vlammen opgegaan.
De beroemde Santa Ana Winds zijn hier debet aan.
Wij kunnen de brand vanaf hier goed zien, maar er moet wel bij gezegd worden, dat wat wij zien, echt erg ver weg is, 32 km ver weg om precies te zijn (om en nabij). Maar dat maakt het allemaal niet minder indrukwekkend.

Afgelopen woensdag ben ik met de meiden hier de berg opgereden voor het uitzicht op het vuur.
In de ochtend was er wat rook, rond de middag wat meer vuur. Aan het eind van de middag zagen we de wind het vuur oppakken en toen Arjen een paar uur later ging, stond de hele bergflank in lichterlaaie. Nogmaals, het vuur is ver weg, maar oogt optisch zo dichtbij.
Donderdag en vandaag, zijn we weer gaan kijken en pff.. het blijft branden.
Dit gaat over de Thomas-brand. De andere branden kunnen wij vanaf hier niet zien.

De rookoverlast was er alleen dinsdag. Sinds woensdag is de lucht hier weer blauw en waait de wind eigenlijk nauwelijks. Dat was maandag- maandag op dinsdag wel anders.

De sfeer is wel raar, dat moet wel gezegd worden. Onze gang staat vol met spullen die we moeten meenemen, maar ondertussen gaat het gewone leven door. Alert, dat zijn we met zn allen zeker hier.
De wind was verwacht te gaan liggen morgen, maar net op het nieuws bleek dat het weer toch weer was veranderd. De wind blijft naar verwachting aanhouden tot na het weekend.
Niet zo heftig als in het begin van de week, maar fijn is anders.

Ook moet gezegd worden dat het respect voor de hulpdiensten hier fantastisch is! Geen respectloos woord over deze mensen van de bevolking. De verhalen in Nederland over geweld richting de hulpdiensten, ik schaam mij er eerlijk gezegd voor.
Ontzettend fijn om te zien dat dat niet een of andere standaard is. Wisten we al wel, maar toch.

We leven deze week nog meer op nieuwssites, telefoons en televisie etc.. We houden alles in de gaten en bij elk geluid van een helikopter kijken we snel weer naar onze nieuwskanalen.
Tot nu toe, zitten we steeds ok.

Afgelopen dinsdag was er brand tegenover Amgen. Arjen is toen preventief geëvacueerd ivm rookoverlast.
Wat was dat vies en naar die rook.
De meiden kregen uit voorzorg, daarom ook woensdag een dag vrij van school, wat achteraf niet nodig bleek, maar zij waren er maar wat blij mee ;)

Ik ga nu weer even terug naar de taken die wachten ;)
De ontbijttafel moet nog opgeruimd, de was ligt te wachten en het is mooi weer, dus ook even naar buiten.

Tot snel weer iedereen!

• 08 December 2017 - 19:40

Mirjam Westdorp:

Fijn om te lezen hoe het bij jullie is! En wederom; stay safe! Luv jullie ❤️